Document 12. SOR JUANA INÉS DE LA CRUZ

Atenció: s'obre en una nova finestra. PDFImprimeix

Resposta a sor Filotea

Vaig sentir dir que hi havia Universitat i Escoles en què s'estudiaven les ciències en Mèxic; tan bon punt ho vaig sentir vaig començar a matar la meva mare amb (…) precs perquè, tot mudant-me el vestit, m'enviés a Mèxic (…) per estudiar i cursar la Universitat; ella no ho va voler fer, i va fer molt bé, però jo vaig sadollar el desig en llegir molts llibres varis que tenia el meu avi, sense que bastessin càstigs ni reprensions a destorbar-ho.

Vaig entrar religiosa, perquè encara que coneixia que tenia l'estat coses (de les accessòries parlo, no de les formals) molt repugnants al meu geni, amb tot, per la total negació que tenia al matrimoni, era el menys desproporcionat i el més decent que podia triar en matèria de la seguretat que desitjava de la meva salvació; (…) van cedir i van subjectar el bescoll totes les impertinencietes del meu geni, que eren de voler viure sola; de no voler tenir ocupació obligatòria que embarassés la llibertat del meu estudi, ni remor de comunitat que impedís l'assossegat silenci dels meus llibres.