5.1 Subjectes femenins i acció educativa

Atenció: s'obre en una nova finestra. PDFImprimeix

carreras universitarias

escuela

lab

La polarització masculí-femení de la cultura patriarcal, que garanteix la supremacia del masculí i la devaluació del femení, no afecta tan sols a l'estructura social, sinó que també repercuteix en la configuració de cada individu. Quan nenes i nens inicien el procés acadèmic, ja han incorporat gran part de les pautes de comportament, unes pautes que es veuran reforçades al llarg de l'itinerari educatiu. Així, els centres d'ensenyament no són els únics responsables en la transmissió de models socials, reflex de la ideologia dominant, però sí tenen una paper important en aquesta transmissió. Tanmateix, el caràcter cultural dels models de comportament establerts determina la seva possibilitat de modificació, perquè els éssers humans tenim la possibilitat d'anar més enllà de la cultura. En aquest sentit, la consideració de la transcendència dels rols de gènere té una gran importància en l'acció educativa, ja que permet actuar en el sentit d'afavorir estratègies que permetin a l'alumnat, les noies i els nois, realitzar valoracions crítiques i eleccions personals.

Des de posicions feministes s'incideix en la importància que la interrelació entre dones adultes i dones joves té en la transcendència dels rols de gènere i en la creació de nous continguts que permetin donar significació pròpia a la pertinença de gènere, obrint noves possibilitats en el desenvolupament psicològic femení. Aquesta perspectiva és especialment significativa per a les dones ensenyants: tenir-la en compte pot permetre modificar la pràctica professional i, fins i tot, la mateixa noció d'educació, una modificació que resulti favorable tant per a les professores com per a les alumnes. Ambdues, adultes i joves, poden trobar un punt eficaç de conjunció.

La mediació d'una figura femenina en l'accés al món i al coneixement és una font de valor i de força per a les noies. Aquesta mediació pot garantir-los no restar perdudes o assimilades en universos de significat que els són aliens, a l'interior dels quals només poden construir llur identitat com absència, mancança o insignificança.

La xarxa de relacions entre dones, entre adultes i joves, es tradueix en la pràctica acadèmica en un reconeixement de valor, en una mena de pacte ètic i intel·lectual, del qual els alumnes també es beneficien, ja que se'ls ofereix la possibilitat d'un desenvolupament més equilibrat. Les aules poden esdevenir, així, espais on desenvolupar una pedagogia sexuada, una pedagogia afavoridora dels processos d'individualització, de maduració de les estructures cognitives i de formes de relacions diversificades, per a totes i per a tots.

Parlen les dones

Enllaços