Document 2 - ADRIENNE RICH

Atenció: s'obre en una nova finestra. PDFImprimeix

Sobre mentiras, secretos y silencios

Barcelona, Icaria, 1983

El que tenim en el present és una universitat centrada en els homes, un planter, no de l'humanisme, sinó dels privilegis masculins. A mida que les dones, gradualment i una mica a la força, han estat admeses al corrent principal de l'educació superior, han participat en un sistema que prepara els homes per assumir papers de poder en una societat centrada en l'home, una societat que planteja i ensenya "fets" generats per una tradició intel·lectual masculina i que indirectament i directa confirma els homes com a líders i promotors del destí humà tan dins com fora de l'acadèmia.

He tractat de mostrar que l'androcentrisme en la universitat no solament soscava i explota les dones sinó que aboca els homes que volen triomfar-hi al carreró sense sortida de la unilateralitat masculina.

Por tanto, las mujeres en la universidad necesitan hablar entre ellas (…) para desplazar el centro de gravedad de la institución tan lejos como sea posible; para trabajar en una universidad centrada en la mujer, porque solamente si el centro de gravedad puede moverse, podrán las mujeres ser verdaderamente libres para aprender y enseñar, para compartir sus fuerzas (…)

Un producto colateral de tal cambio de prioridades por supuesto significarà, en última instancia, un inicio de retos intelectuales a los hombres con la suficiente valentía intuitiva y madurez emocional para reconocer hasta qué extremo la cultura centrada en el hombre los ha limitado y cegado también a ellos.