Per a l’abordatge de la metodologia i l’avaluació docent des d’una perspectiva de gènere, es recomana consultar Marc general per a la incorporació de la perspectiva de gènere en la docència universitària, les Guies per a la introducció de la perspectiva de gènere a la docència de la Xarxa Vives, així com altra bibliografia que en elles s’hi recomana, juntament dels recursos recollits al web del Centre Dolors Piera.
Així mateix, es valora oportú i necessari realitzar una autoreflexió sobre la pràctica docent que serveixi de punt de partida per al disseny i la impartició de la docència des d’aquesta perspectiva. A continuació, es recullen alguns indicadors per a realitzar una autoavaluació de la pròpia pràctica docent en les diferents assignatures dels graus i màsters:
- S'inclouen competències en gènere?
- S’incorporen objectius vinculats amb el principi d’igualtat de gènere i no discriminació d’acord amb la competència transversal de gènere que es reflecteixin en el grau/màster?
- S’incorporen objectius específics vinculats amb el principi d’igualtat de gènere adaptats a l’assignatura?
- S’introdueix la variable sexe/gènere com a categoria d’anàlisi?
- S’introdueixen en els continguts i temes les aportacions que les científiques i les acadèmiques han realitzat a la matèria o a la disciplina?
- Quant a la bibliografia:
a. Hi ha paritat a la bibliografia?
b. Es visibilitzen els noms de les autores en les referències bibliogràfiques?
c. S’inclouen referències bibliogràfiques especialitzades en perspectiva de gènere?
- S’inclouen diferents instruments i criteris en l’avaluació adreçats a la consecució de la igualtat de gènere?
- La metodologia considera la perspectiva de gènere?
- S’usa el llenguatge inclusiu i no androcèntric?
- El professorat que imparteix l’assignatura té formació o experiència en matèria de gènere?
Així mateix, per a ampliar aquesta breu autodiagnosi inicial, es recomana consultar l'article de Garrigós i Llobregat, que presenta una eina d’autoreflexió que van dissenyar sobre l’activitat docent i el model d’ensenyament pel que fa al currículum formal i ocult: GARRIGÓS, Herminia Provencio; LLOBREGAT, José Luis Arráez. Implementación de la perspectiva de género en la docencia de la Facultad de Filosofía y Letras (Filologías). In: Investigación e Innovación Educativa en Docencia Universitaria: retos, propuestas y acciones. Instituto de Ciencias de la Educación, 2016. p. 2635-2649. Disponible en línia: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5787065 [Consulta: 3 de maig de 2021]
La trobareu resumida amb l'enquesta en aquest document resum.
Les metodologies d'investigació feminista conviden a repensar les formes com es produeix el coneixement posant en qüestió els mètodes amb què es construeix. Són metodologies que qüestionen la neutralitat i el caràcter objectiu dels sabers hegemònics. Suposen, segons Capitolina Díaz (2013):
1. Plantejar-se un estudi crític del propi context;
2. Qüestionar el mètode de producció científic i
3. Fer visibles les dones i les relacions de gènere (incloure les dones a la recerca, les seves experiències i la seva situació; considerar el paper del gènere en la situació analitzada; considerar el gènere de la persona que investiga).
Podeu consultar el document Metodologies feministes. Una aproximació teòrica elaborada a partir dels materials de les professores Marta Luxán Serrano i Jokin Azpiazu Carballo de la Universitat del País Basc del Mòdul III: Metodologia per a la implementació de la igualtat; Tema 4: Metodologías de Investigación Feminista Metodologías de Investigación Feminista del Màster en Igualtat de Dones i Homes de la Universitat del País Basc.
Així mateix, podeu descarregar-vos el pòster sobre metodologia feminista elaborat en forma de guia.