Vés al contingut

Pàgina principal de la UdL

Les dones a la llengua, a la publicitat i als mitjans de comunicació

Noia i nina

Nova edició del curs de lliure elecció "Les dones a la llengua, la publicitat i als mitjans de comunicació" que organitza el Centre Dolors Piera d'Igualtat d'Oportunitats i Promoció de les Dones de la UdL. El curs pretén apropar i difondre la lectura i creació de productes audiovisuals en clau femenina. A més, permetrà repassar la història i l'actualitat del cinema creat per dones i com s'articula la presència femenina en el cinema i la publicitat. Per tal que l'alumnat pugui desenvolupar els seus propis projectes ensenyarà a utilitzar les eïnes informàtiques necessàries i d'ús més ampli avui en dia.

 

El curs es realitzarà durant el 2on quatrimestre, té una durada de 30 hores i un reconeixement de 3 crèdits de lliure elecció. És gratuït i l'assistència, obligatòria al 100% de les classes. El nombre de places disponibles són 15 i s'ompliran per rigorós ordre d'inscripció.

Horari

2, 9, 16 i 23 de març (Aula 1.32B de l'Edifici de Rectorat) i 30 de març, 6 i 13 d'abril (Aula 1.20 de l'Edifici de Rectorat) de 17.00 a 21.00h

Programa

Les sessions es realitzaran a partir de l’anàlisi de diversos fragments audiovisuals i imatges fixes.

  • 2 de març. Introducció als llenguatges audiovisuals i el valor de la mirada. Tant en la pintura, com en la fotografia, el cinema i la publicitat, les imatges no són independents. Han estat mediatitzades, elaborades; són entitats polivalents, construïdes i lligades a les tècniques que les produeixen, als mitjans en què s’estableixen i, és clar, a l’ús que se’n fa. Introducció als llenguatges audiovisuals per comprendre com es creen les imatges i el seu significat.
  • 9 de març. La construcció del punt de vista. Models i arquetips de les dones. Un recorregut visual per proposar una mirada crítica al voltant de la manera com es construeixen les composicions audiovisuals per veure quines idees i valors s’hi amaguen darrere, com s’aconsegueixen transmetre, des de quins paràmetres són construïdes i quines implicacions tenen per a la creació i reproducció d’un imaginari social concret.
  • 16 de març. La representació de la feminitat al cinema i la publicitat. Anàlisi crítica dels models de feminitat proposats pel cinema i la publicitat. A través de l’estudi dels mecanismes de representació i de l’ordre social en el que aquests se sustenten, veurem com en els processos de producció de l’imaginari hi ha implícit un exercici de submissió, invisibilització i discriminació que fa que la imatge de les dones acabi representant la perfecta imatge de victimització, precarietat i vulnerabilitat.
    Es proposarà un exercici pràctic d’anàlisi per superar els prejudicis sexistes.
  • 23 de març - Llenguatge inclusiu. Les llengües no són quelcom asèptic, sinó que són una construcció social forjada a partir de les creences i normes que configuren la nostra cultura. Malgrat els avenços socials que han tingut lloc en relació a la consecució de la igualtat d’oportunitats, la llengua continua incorporant elements que inivisibilitzen les dones o bé que contribueixen al manteniment dels estereotips i dels rols de gènere tradicionals. Al llarg d'aquesta sessió aprendrem estratègies per a neutralitzar l'ús sexista i androcèntric del llenguatge.
  • 30 de març - Guió audiovisual
    En quatre hores de taller aprendrem les nocions bàsiques per a desenvolupar el nostre propi guió audiovisual, allò fonamental que ens pugui servir per a poder donar forma a les nostres idees. Com a referents ens intentarem centrar en recursos propis de la producció publicitària, introduint també certs tocs de la narrativa audiovisual essencials per a poder donar ritme a la nostra idea.
  • 6 d’abril -  Producció audiovisual
    Les segones quatre hores ens han de servir per poder filmar allò que volem posar en pràctica. Acabarem de fer una petita introducció a algunes tècniques de càmera per entrar després en detalls més tècnics sobre el seu funcionament. Un cop finalitzada la part teòrica, càmera en mà anirem a posar en pràctica allò que haurem creat en el primer dia.
  • 13 d’abril - Postproducció audiovisual: Edició de l’spot amb Première Pro.
    Amb aquesta darrera part del taller aprendrem a editar la nostra producció. Ho farem amb el Première Pro, un dels Softwares més reconeguts a nivell internacional per a l’edició audiovisual. Començarem amb una petita introducció en què aprendrem a utilitzar els tres o quatre recursos bàsics (entorn d’edició, transicions i efectes, títols i importació d’imatges i sons). A partir d’aquí ens dedicarem a editar el material i un cop acabat, visualitzarem tot el que haurem produït en 12 hores d’aprenentatge i compromís amb la transformació de les relacions de gènere.

Professorat

  • Membres de Drac Màgic
  • Membres del Centre Dolors Piera

Avaluació

Es realitzarà i s'editarà un spot publicitari.

Informació i Matricula

Centre Dolors Piera d’Igualtat d’Oportunitats i Promoció de les Dones
c/ Jaume II, 71
25001 LLEIDA
Tfn. 973 - 703396
Correu electrònic: Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.

Ministerio de Igualdad

Atenció! Aquest lloc web utilitza cookies i tecnologies similars.

Si no canvia la configuració del seu navegador, vosté accepta el seu ús.

Accepto