La Universitat de Lleida investeix doctora Honoris Causa la senyora Adela Cortina Orts.

La Universitat de Lleida investeix doctora Honoris Causa la senyora Adela Cortina Orts i serà apadrinada  pel Dr. Joan Viñas i Salas. L'acte tindrà lloc el dimecres 8 de març de 2017, a les 18.30 h, al Saló Víctor Siurana de l'Edifici del Rectorat.

La iniciativa de la proposta va sorgir del Centre Dolors Piera i  va ser traslladada a l'equip rectoral el 11 de febrer, proposta que va tenir una bona i ràpida acollida, com ho demostra la seva immediata presentació al Consell de Govern i l'acord unànime obtingut en aquest òrgan de govern. El seu nomenament es va produir en el Consell de Govern de 24 de febrer de 2016  (Acord núm. 34/2016).

Adela Cortina és la primera dona en ingressar com a membre numerària a la Reial Acadèmia de Ciències Morals i Polítiques espanyola, de la que en forma part des de 2008. Directora acadèmica de la Fundació ÉTNOR per a l'ètica dels negocis i les organitzacions. Vocal de la Comissió Nacional de Reproducció Humana Assistida i Vocal del Consell Assessor del Ministeri de Sanitat i Consum.

Membre del comitè designat per el Consell General del Poder Judicial per elaborar el Codi d'Ètica de la Funció Judicial, membre del Board de la lnternational Development Ethics Association i de la Human Development and  membre del Board de la lnternational Development Ethics Association i de la Human Development and Capability Association. Ha estat membre del Panell d’Experts del Programa ACADÈMIA d’ANECA. En reiterades ocasions ha format part del Jurat dels Premis Príncep d'Astúries de "Comunicació i Humanitats" i de "Ciències Socials".

Té un vincle especial amb la Universitat de Lleida, com ho demostra la seua participació en l’elaboració del Codi ètic de la UdL i la seua participació en diversos actes institucionals com la inauguració del curs 2015-2016 a la Facultat de Dret i Economia o la lliçó inaugural del curs acadèmic 2008-2009.

Adela Cortina va néixer a València on es va doctorar en Filosofia. És des de 1987 catedràtica d'Ètica i Filosofia Política a la Universitat de València. Al llarg de la seva carrera ha obtingut les més importants beques alemanyes (Deutscher Akademischer Austauschdienst i Alexander von Humboldt-Stiftung), amb les quals va aprofundir els estudis a les Universitats de Munic i Frankfurt. En aquesta última universitat va treballar amb Karl-Otto Apel i Jürgen Habermas, creadors de l'ètica del discurs, que ella va introduir al món espanyol i iberoamericà. Ha estat professora visitant en universitats tan prestigioses com les de Louvain-la-Neuve, Amsterdam, Notre Dame o Cambridge.

És directora del Programa lnteruniversitari de Doctorat amb Menció cap a l’Excel·lència "Ètica i Democràcia", del Màster lnteruniversitari "Ètica i Democràcia", i del Grup d'Investigació "Ètiques aplicades i Democràcia", que ha estat reconegut com Grup d'Excel·lència per la Generalitat Valenciana i reuneix professors de la Universitat de València, de la Universitat Jaume I de Castelló, de la Universidad de Murcia i de la Universitat Politècnica de València. Ha dirigit deu projectes d'investigació com a investigadora principal.

Ha rebut diverses distincions acadèmiques, especialment vuit Doctorats Honoris Causa, el darrer a la Universidad de Murcia el 2015, tres medalles de diferents universitats, i cinc premis, entre ells el Premi Nacional d’Assaig 2014 concedit pel Ministeri d’Educació, Cultura i Esport. Ha participat en més de tres-cents congressos, jornades i cursos, tant en Espanya com en Amèrica Llatina i Europa. Ha publicat més de quaranta llibres, alguns dels quals ha estat traduït a diferents idiomes, i més de tres-cents articles, tant en volums col·lectius com en revistes especialitzades. És també membre del comitè científic de diverses revistes nacionals i internacionals.

Autora d'una quarantena de llibres, entre els que destaquen Ética Mínima (1986), Ciudadanos del Mundo (1997) i Ética de la razón cordial (Premi Internacional d'Assaig Jovellanos 2007) i  els més recents són Neuroética y neuropolítica (2011) i ¿Para qué sirve realmente la ética? (2013).
Referent a l'ètica filosòfica, Adela Cortina ha intentat aplicar-la en diferents àmbits de la vida social, com és el cas de la política, la democràcia, la justícia global, el desenvolupament humà, l'economia i l'empresa, la bioètica, els mitjans de comunicació o l'educació. Aquesta tasca la ve duent a terme al si d'un Grup d'Investigació consolidat, del que és directora, grup que treballa sota el títol "Ètiques aplicades i democràcia" i que s'insereix en xarxes acadèmiques tant iberoamericanes, com nord-americanes i europees. La seva experiència pràctica s'ha centrat en el desenvolupament de codis ètics en les organitzacions i entre els seus treballs es pot destacar el codi ètic de la UdL i de l’Agència Espanyola de Cooperació al Desenvolupament (AECID).