Per què no puc fer-ho?, presentació dels estudis universitaris de la UdL sense estereotips de gènere
El Centre Dolors Piera d’Igualtat d’Oportunitats i Promoció de les Dones de la Universitat de Lleida organitza amb el suport de l'Escola Politècnica Superior, la Facultat de Lletres i el Servei d'Informació i Orinetació Universitària, la jornada Per què no puc fer-ho? que tindrà lloc el 16 de novembre de 2018. Es tracta d'una jornada adreçada a l’alumnat de 4t. d’ ESO per presentar els estudis de la UdL sense estereotips de gènere, amb l’objectiu d’esperonar l’alumnat femení i masculí en l’elecció de titulacions en què un dels dos sexes està menys representat. Concretament, es presentaran els graus de la Facultat de Lletres (filologies) als nois i l'Escola Poiltècnica Superior a les noies (enginyeries).
Les eleccions acadèmiques i professionals segueixen, encara avui, marcades pels estereotips assignats a cadascun dels sexes, vinculats a rols socials masculins i femenins que mostren els homes en tasques més actives i amb iniciativa i les dones en rols més passius, amb tasques relacionades amb la cura i amb menor iniciativa.
En aquest sentit, en l’elecció d’estudis s’observa que les carreres típicament femenines són les orientades a professions de tipus assistencial o l’ensenyament, mentre que les més masculinitzades estan orientades més a aspectes instrumentals. La jornada Per què no puc fer-ho? permet trencar amb la influència dels estereotips de gènere de cara a l’elecció de les carreres universitàries.
En total, s'han inscrit 217 noies i 217 nois de centres de la demarcació de Lleida: l'INS d'Alcarràs, l'INS Guindàvols, el col·legi del Carme, l'INS Almatà de Balaguer, l'INS Torrevincens, el col·legi Maristes i l'INS Canigó d'Almacelles.
Les activitats previstes a la jornada inclouen una presentació dels estudis, a càrrec de Marta Chàfer, arquitecta, i Amat Baró, filòleg, i tallers pràctics, com per exemple els titulats "Ola k ase", "Escriptura de cançons d'èxit", "El giroscopi" o "Construcció sostenible".
Durant la jornada, l’estudiantat assistent tindrà l’oportunitat de conèixer de primera mà dones i homes que ocupen llocs rellevants en el món acadèmic i professional. Un dels objectius és que noies i nois puguin tenir models de referència alternatius als que habitualment es visualitzen i, en última instància, permeti promoure la paritat de sexes en els respectius àmbits professionals.