Objectius didàctics
- Conèixer els rols i els estereotips de gènere transmesos a través dels refranyer popular català.
- Identificar els mecanismes de discriminació i de violència mitjançant els quals es reflectien les diferents conductes que es donaven a la societat.
- Donar compte del paper de subordinació que històricament ha tingut la dona envers a l'home.
- Detectar el sexisme implícit en el llenguatge.
Competències
- Visualització del fet que alguns refranys populars contenen elements sexistes, discriminatoris i violents.
- Capacitat d'anàlisi critica.
- Desenvolupament de treball col·laboratiu entre l'alumnat.
Continguts
- Conceptes
- Estereotips i rols de gènere
- Discriminació per raó de gènere.
- Divisió sexual del treball
- Procediments
- Lectura i reflexió crítica dels refranys populars catalans amb perspectiva de gènere.
- Modificacions de contingut i forma dels refranys populars catalans.
Temporalització
- 1 sessió de 50 MINUTS
- 20 minuts per treballar la fitxa 1 en petits grups.
- 20 minuts per l'exposició de cada grup.
- 10 minuts per l'establiment de conclusions finals.
Metodologia
- Reflexiva.
- Participativa.
- Col·laborativa
- Treball en petits i en grans grups.
Desenvolupament de l'activitat
Dividim la classe en petits grups de 3 o 4 persones. A cada grup li proporcionem una selecció d'entre 5 i 10 refranys de la fitxa 1: "Refranys populars" per a que els analitzin seguint les preguntes de la fitxa 2: "Treballem els refranys". Tenen 20 minuts per posar-se d'acord i respondre-les.
Un cop passat aquest temps prudencial, cada grup exposarà quins refranys ha analitzat i quines són les conclusions a les que han arribat a partir de la fitxa 2 (20 minuts).
Finalment, endegarem un debat per acabar d'assentar els següents conceptes: teoria sexe/gènere; rols i estereotips de gènere; violència de gènere; discriminació i situació social de la dona (10 minuts).
Avaluació
Qualitativa. Es realitzarà a partir del treball en petits grups a partir de la fitxa de treball 2.
Materials emprats i fons d'informació
- Fitxa de treball 1 per l'alumnat.- "Refranys populars".
- Fitxa de treball 2 per l'alumnat.- "Treballem els refranys".
- Annex de conceptes pel professorat inclòs al glossari de conceptes.
- Pisarra.
- Cartolina.
- Estisores.
- Retoladors.
Fonts emprades
- Taller adaptat a partir del document:
Equipo de Educación en Derechos Humanos (2006): "Prou violència contra les dones! Propostes didàctiques". Madrid. Amnistia Internacional. Pàg. 37
Altres fonts
- Calero Fernández, Mª Ángeles (2010): "La imagen de la mujer a través de la tradición paremiológica española (lengua y cultura)"
Disponible on-line a: hdl.handle.net/10803/1604 - Fernández Poncela, Anna M. (2002): "Estereotipos y roles de género en el refranero popular. Charlatanas, mentirosas, malvadas y peligrosas. Proveedores, maltratadores, machos y cornudos". Barcelona. Biblioteca A. Sociedad; 46. Anthropos Editorial.