Objectius pedagògics
- Analitzar críticament i amb perspectiva de gènere els espots publicitaris que apareixen als mitjans de comunicació escrits.
- Visibilitzar i reconèixer estereotips i rols sexistes que recauen en els homes i les dones.
Competències
- Reconeixement de la reproducció i transmissió del sexisme, els estereotips i rols de gènere per part de la publicitat.
- Visualització d'elements socialitzadors de gènere.
- Capacitat de treball en equip.
Continguts
- Conceptes
- Estereotips i rols de gènere.
- Violència de gènere.
- Publicitat sexista envers els homes i les dones.
- Procediments
- Treball sobre imatges de publicitat estàtica, tant d'Espanya com d'altres països.
Temporalització
- 1 sessió de 65 MINUTS
- 10 minuts d'explicació teòrica.
- 15 minuts per l'anàlisi de les publicitats en grups reduïts.
- 15 minuts per l'exposició de les publicitats treballades per cada grup.
- 25 minuts per la realització d'un producte final per part de l'alumnat.
Metodologia
- Anàlisi crítica de conceptes.
- Participativa i reflexiva.
- Treball en petits grups.
Desenvolupament de l'activitat
Comencem fent una petita explicació de 10 minuts sobre la publicitat, tenint en compte la teoria sexe/gènere i els estereotips sexistes i els rols de gènere que, històricament han recaigut i continuen recaient sobre els homes i les dones. Aquesta explicació anirà acompanyada per la projecció de diferents anuncis publicitaris dividits per temàtiques: cosificació de la dona; violència en les relacions afectives; enquadrament d'homes i dones en certes activitats, ja siguin productives i no productives (segregació horitzontal); invisibilització de la dona en la presa de decisions importants i/o que comportin una despesa important, etc.
Acabada l'explicació fem petits grups de 4 o 5 persones, tenint en compte una representació equilibrada de sexes. Li donem a cada grup una còpia de la fitxa 1: Indicadors d'una publicitat sexista. Li donem a cada grup dos anuncis per a que els analitzin seguint les preguntes de la fitxa 2 (15 minuts).
Passats els 15 minuts, demanem al grup que nomeni una persona que faci les funcions de portaveu. Aquesta persona serà l'encarregada d'exposar els anuncis que han treballat i les conclusions del grup a la resta de persones assistents al taller (15 minuts)
Finalment, i de manera opcional, proposem als grups la realització d'un producte final. A partir de diferents anuncis antics (annex III), proposem que agafin imatges d'anuncis actuals i les comparin. Hi ha similituds entre els anuncis vells i els actuals? Han canviat o es mantenen els estereotips sexistes i els rols de gènere que ja veien abans? Quins es mantenen i quins han canviat?
A la cartolina, que es pot titular: "Com ens continua representant la publicitat 50 anys després", hi posarem a l'esquerra les imatges publicitàries antigues i a la dreta les noves, sempre que representin els mateixos conceptes. Per exemple: si trobem un anunci vell i un de nou que facin referència a la bellesa de la dona, a la necessitat d'acomplir el cànon de bellesa, establert socialment, per arribar a ser un símbol de referència i d'èxit, els posarem junts, un a l'esquerra i un a la dreta, sota el títol: "Pressió sobre el cos femení/Bellesa com a símbol d'èxit social".
Alternativament, els treball en cartolina podria tractat sobre l'evolució de la publicitat en els darrers 50 anys i destacar les temàtiques sexistes del anuncis que ens sembla que fan avui en dia i que són similars a aquelles dels anuncis més antics, i quines no.
El temps per aquesta darrera activitat serà de 25 minuts. Si s'aconsegueix finalitzar la tasca, el grup escolar es podrà endur la cartolina, que podrà ser exposada a l'aula.
Conclusions a les que arribar:
La publicitat és sexista quan:
- Crea models que consoliden rols de gènere tradicionals. Dona, a casa. Home, al treball.
- Mostra una imatge de la dona associada a uns estàndards de bellesa poc reals: altes, guapes i primes.
- Representa imatges de control i dominació de l'home sobre la dona, ja sigui física, psíquica o laboralment, situant a la dona en posició d'inferioritat.
- Exclou les dones dels espais de presa de decisions importants.
- Centra a la dona en els productes relacionats amb la neteja i la llar.
- Utilitza la dona com a objecte sexual i empra el seu cos com a reclam d'objectes i productes dirigits a l'home.
Decàleg per una publicitat no sexista:
- Focalitzar imatges en parts del cos de dona sense contingut eròtic.
- Excloure escenes que representen sotmetiment sexual.
- Evitar missatges que inciten al maltractament.
- Transmetre imatges de productes dirigits a homes i a dones.
- Emprar un llenguatge no sexista.
- Promoure el respecte i la igualtat en les relacions entre homes i dones.
- Evitar estandards de bellesa femenina que determinen una dona bella i prima com a sinònim d'èxit.
- Emprar indistintament la veu de l'home com la de la dona per a donar autoritat, credibilitat i fiabilitat.
- Fomentar el reconeixement de les dones a la societat en tots els àmbits
"La representació de la dona a la publicitat, en molts casos, afavoreix la difusió d'estereotips sexistes, contribueix a la supervivència dels tòpics relatius als papers de l'home i la dona a la societat, i ofereix representacions degradants i humiliants del cos femení", Resolució del Parlament Europeo sobre la discriminació de la dona en la publicitat. Diari oficial nºC 304, de 6 d'octubre de 1997.
Avaluació
Serà de caire qualitatiu i es realitzarà a partir del treball en petits grups amb la fitxa de treball per l'alumnat 2.
Materials i fonts emprades
- 1 projector.
- Fitxes amb els anuncis de publicitat estàtica (Annex II: Publicitats per treballar al taller).
- Fitxa de treball 1 (per l'alumnat i professorat). Indicadors d'una publicitat sexista.
- Fitxa de treball 2 (per l'alumnat). Anem a la caça d'anuncis...
- Fitxa de treball 3 (per l'alumnat i professorat). Llistat d'indicadors d'estereotips i rols de gènere.
- Annex de conceptes pel professorat inclòs al glossari de conceptes.
- Annex II: Publicitats per treballar el taller.
- Annex III: Publicitats antigues.
- Cartolina.
- Barra adhesiva o similar.
- Estisores.
Fonts emprades:
- VVAA (2010): "Gènere i comunicació. Llibre d'estil per a bon ús de la imatge de la dona en els mitjans de comunicació". València. Presidència de la Generalitat i Conselleria de Benestar Social.
- VVAA (2002): "El espejo mágico. La nueva imagen de la mujer en la publicidad actual". Pamplona. Gobierno de Navarra. Departamento de Bienestar Social, Deporte y Juventud.