Maig número 169

HELENE LANGE (1848-1930)

És una de les personalitats més importants del moviment del segle XIX de les dones. Va lluitar per la igualtat d'oportunitats de carrera per a les dones.Va néixer el 9 d'abril de 1848 a Oldenburg, Alemanya, en el si d'una família de classe mitjana, filla del comerciant Carl Theodor Lange i la seva esposa Johanne Sophie Amalie Dieck.

Quan Helene tenia sis anys mor la seva mare, en 1855 de tuberculosi, i deu anys més tard el seu pare, el 1864 d'un vessament cerebral. Pel que era completament depenent de si mateixa en una edat relativament jove. Va passar un any a la casa familiar d'un sacerdot del sud d'Alemanya, allà va comprendre que les dones es formaven amb menys qualitat en comparació amb els homes, i havien d'obeir aquest mitjà i  romandre en silenci.

La petita, que patia una deficiència visual, va tenir accés a una bona educació, va estudiar per ser professora, finalitzant els seus estudis en 1871, que li va permetre treballar primer com institutriu, aquest mateix any, a l'edat de 23 anys, va poder obtenir una petita fortuna heretada a Berlín per perseguir el seu objectiu de continuar estudiant.

Comença un estudi intensiu de la filosofia, la literatura i la història de la religió, la història i les llengües antigues, per tal de preparar-se per a l'examen dels mestres.

En 1872 completa la prova amb èxit, i comença a treballar com a tutora privada. A partir de llavors es veu compromesa amb l'emancipació de les dones i nenes a través de l'educació; entra a formar part de l’"Associació de mestres i educadors alemanys".

A partir de 1876, va treballar com a professora i directora d'un seminari en una escola femenina privada de Berlín, amb cursos addicionals per a futures mestres.

Als 26 anys, va ser traslladada a l'Escola de les noies més altes Krahmesche a Lichtenberg i dos anys més tard a l'Escola de les noies Crainsche superior a Berlín. Durant la seva carrera de 15 anys en aquesta escola es va establir un seminari de professors i va tractar d'un canvi fonamental en l'educació de les joves a assolir. Conscient de la importància que tenia per a l'emancipació de la dona el seu accés a l'educació, Helene Lange va fundar diverses escoles en què les nenes tenien les mateixes oportunitats que els nens . A més, va presidir durant un temps l'Associació Alemanya de professores.

Helen Lange, juntament amb cinc dones més (Minna Cauer, Anna Luise Dorothea Jessen, Henriette Schrader Breymann, Casa-Loeper Housselle i Eberty), el 9 de gener de 1888, van enviar una petició al Ministeri d'Educació de Prússia ia la Casa de Representants de Prússia. La firma que acompanya aquesta petició, l'anomenat Fullet Groc, ho havia escrit Helene Lange. Hi havia erigit dues demandes concretes:

  1. Que l'element femení, fora d'una major participació en les classes de ciències a les escoles públiques de secundària i preparatòria per a les nenes, i especialment col·locar a les mans de les dones la religió i l'alemany.

  2. Que per les institucions de l'Estat exercissin una major influència en la preparació i formació científica dels mestres i professors a les escoles secundàries públiques per a nenes.

Aquest fullet groc fet per Helene Lange va ser un cop per als cercles liberals i educatius. El seu fullet es va convertir en l'impuls decisiu per a la reforma de l'educació de les nenes. La petició en si no va tenir èxit polític. No va ser tractat a la Cambra i rebutjat pel govern després d'un any.

Lange, en 1890, funda la "Associació General Alemanya de Professors" que representa els interessos dels tutors femenins i es fa càrrec de la gestió de l'associació. L'associació va créixer bastant, de 85 membres en 1.890-19.581 membres del 1904 al 1905.

El 1893 va fundar la seva pròpia revista, que va ser molt important per al desenvolupament del moviment de dones. La revista "La dona", publicació mensual per a tota la vida d'una dona. Va actuar com un diari de comunicació dels moviments de dones i de discutir i respondre a les seves inquietuds i preguntes.

"La dona", - malgrat els seus modestos inicis - va tenir força èxit i va acompanyar el moviment de dones durant diverses dècades. Fins i tot a la mort d'Helene Lange, la revista va ser editada més tard per la seva fidel amiga i companya de vida Gertrud Bäumer, una política alemanya unida també al moviment feminista.

Al voltant de 1900 Helene Lange va ser la figura influent en el centre del moviment de dones. Vivia al "New West" de Berlín, on havia establert un bon munt de drets de la dona i creat una xarxa d'amics i contactes a través del seu treball.Després de la Primera Guerra Mundial, Lange va ser una dels co-fundadors del Partit Democràtica Alemanya (DDP), el 1919 era el membre de més edat al Parlament d'Hamburg i va ser el seu president. En l'elecció de l'Estat el 1921, no es presenta per raons d'edat.

A partir de 1920, va renunciar a les seves diverses oficines i llocs de treball i per escriure les seves memòries.Vivint en la clandestinitat, mor el 30 de maig de 1930, a Berlín. El seu funeral va ser com un funeral d'Estat. Tots tenien noms de prestigi i pertanyien al moviment liberal o el moviment de dones, se li va donar l'últim adéu al cementiri de Charlottenburg, on es troba la seva tomba honorària a l'actualitat.

[Font: Tribuna Feminista]

Activitats del Centre Dolors Piera

III EXPOSICIÓ BIBLIOGRÀFICA "LES DONES I EL DRET"

El Centre d’Estudis i Documentació de les Dones (CEDD), el fons bibliogràfic especialitzat en gènere i feminisme que gestiona el Centre Dolors Piera, juntament amb la Biblioteca de Cappont organitzen la III Exposició Bibliogràfica “Les Dones i el Dret” per commemorar el 23 d’abril, Dia de Sant Jordi y Santa Jordina.

La mostra compta amb un total de 10 expositors a través dels quals el públic , tindrà una visió del tractament que la dona té en el dret internacional i en el nostre ordenament jurídic. Però no n'hi ha prou amb parlar de les dones, de la seva posició en la història, del que la llei o els tribunals van fer per la dona. Es tracta d'anar més enllà i "donar veu a les dones", per revisar, des d'una perspectiva de gènere, la realitat jurídica que configura la posició de les dones en el món.

L’ exposició fa visible que el Dret és una estructura de control del poder, però una estructura creada per homes per controlar el poder dels homes, una estructura en la qual la dona, subjecte que conforma la meitat de la població mundial, va ser tradicionalment un element ocult, o un element subjugat, un subjecte del poder dels altres.

Aquesta posició de les dones com a subjectes passius del dret s'ha anat corregint de manera lenta, però constant, al llarg del segle XX, i notablement al segle XXI en les societats basades en la cultura occidental, per la força que ha exercit el moviment de dones. L'ordenament jurídic espanyol mostra aquesta evolució correctora, però encara li queden reptes per afrontar.

Per més informació consultar pàgina web.

IV JORNADA FEMINISTA: SALUT ALIMENTARIA DE LES DONES; ANORÈXIA I BULÍMIA

L'objectiu fonamental d'aquesta jornada és incorporar la perspectiva de gènere en l'àmbit de la Salut mitjançant la prevenció, tractament i atenció de les dones amb anorèxia i bulímia. El programa compta amb la col·laboració del Ministeri de la Presidència Relacions amb les Corts i Igualtat a través del Institut de la Dona.

La incorporació d'una perspectiva de gènere en la salut implica abordar la influència dels factors socials, culturals i biològics en els resultats sanitaris, per millorar així l'eficiència, cobertura i equitat dels programes. Reconèixer que hi ha distincions en l'estat de salut de dones i homes, que transcendeixen les diferències biològiques i que són construïdes socialment.

La jornada contribuirà a la prevenció dels trastorns alimentaris mitjançant la difusió de recursos dirigits a canviar els models i els estereotips de gènere sobre els cossos de les dones tan interioritzats i naturalitzats en la nostra cultura. A més, des de la perspectiva sanitària, s'establiran quines són les mesures a adoptar per protegir la salut de les dones. Així com, les conseqüències de l'anorèxia i la bulímia a les dones.

El programa comptarà amb dues conferències. La primera, a càrrec de la Sra. Soledad Muruaga cofundadora i presidenta de l'Associació de Dones per a la Salut i directora d'Escola Espai de Salut Entre Nosaltres, titulada “Una perspectiva feminista sobre l'anorèxia i la bulímia” i la segona, dictada per la Sra. Claudia Truzzoli. Pertany al programa Dones, Salut i Qualitat de Vida del CAPS i a la REDCAPS (Red de Mujeres Profesionales de la Salud), que porta per títol “Anorèxia i bulímia, dos símptomes a desxifrar com missatges dirigits a l'Altra”.

Per més informació consultar la pàgina web.

Activitats a Lleida

EXPOSICIÓ: ARTISTES CATALANES DEL DIBUIX I LA PINTURA

Aquesta exposició, cedida per l'ICD, té com a objectiu difondre els noms d'algunes de les dones, miniaturistes, pintores, dibuixants i il·lustradores que amb la seva obra han contribuït a configurar el patrimoni artístic de Catalunya des de l'Edat Mitjana fins el segle XX.

Les artistes sel·leccionades (miniaturistes, pintores, dibuixants i il·lustradores) són una mostra del creixement i l'evolució de la creativitat artística de moltes dones que com elles, al llarg del temps, han treballat amb diferents interessos: des de l'adopció dels llenguatges acadèmics i establerts per a què es reconegués el seu treball, fins a la transformació i subversió d'aquests llenguatges per construir altres formes de pintar i representar el món. Elles, com moltes altres, formen part d'una genealogia oculta que aquesta exposició pretén començar a fer visible.

Per més informació consultar la pàgina web

III SEMINARI FEMINISME, IDENTITATS I DRETS COL·LECTIUS

El Grup de Recerca en Anàlisi Social i Educativa de la UdL (GRASE) repren la col·laboració formativa amb el CIEMEN i organitza el III Seminari universitari en feminismes, identitats i drets col·lectius amb l’activitat “Imaginar l’altra: gènere i alteritat cultural” a la Universitat de Lleida.

La jornada concentrarà la seva atenció en una reflexió crítica sobre la construcció de les identitats i la diferència, en relació, és clar, primordialment, a la qüestió de gènere: què és la diferència i quines són les relacions entre les identitats nacionals/culturals i de gènere. La primera part del seminari ens servirà per emmarcar també la sessió de la tarda, que ens oferirà una aproximació des de la literatura i el cinema a aquesta imaginació de les identitats, sobretot, en perspectiva de gènere.

Per més informació consultar pàgina web.

Jornades, congressos, cursos i seminaris

CURS: DETECCIÓ, INTERVENCIÓ I DERIVACIÓ EN VIOLÈNCIA MASCLISTA I FAMILIAR DES D'UNA PERSPECTIVA CONSTRUCTIVISTA I DE GÈNERE

Aquest curs pretén proporcionar coneixements i eines pràctiques per a la detecció, la intervenció i la derivació de casos de violència masclista i familiar des d’una perspectiva constructivista i de gènere. D’aquesta manera, es promou el treball en xarxa i la coordinació entre diferents serveis d'atenció a les famílies.

És també una oportunitat per crear un espai de reflexió necessari sobre la violència masclista i familiar que tingui en compte totes les persones implicades (adults, infants i joves) en els processos de derivació, intervenció i coordinació.

Per més informació consultar la pàgina web

CURS: ELS MITES I EL FEMINISME; COSSOS, SEXUALITATS I DEMOCRÀCIES.

El llegat feminista ha transformat la nostra relació amb el passat i amb la història. Avui ja no pensem que els grans mites siguin propietat exclusiva de la tradició patriarcal. Aquesta transformació del món va ser la que van practicar massivament les feministes quan, a partir dels anys 60, es van acostar a la matriu de la mitologia occidental. Disputant als mites la seva condició de patrimoni patriarcal i arxiu natural de la psicoanàlisi, el feminisme va trobar en els textos mitològics cossos i existències que qüestionaven els límits naturals i socials de la família, la maternitat, la sexualitat i l'amor, així com la pràctica de la política i qui poden ser avui els subjectes de la democràcia i del món comú.

Aquest curs prendrà com a punt de partida una sèrie de mites que la crítica i les pràctiques feministes han reescrit de manera creativa i política.

Per més informació consultar la pàgina web.

SEMINARI: ABUSOS SEXUALS ALS CAMPUS UNIVERSITARIS.

Al seminari es tractarà, des d’una perspectiva multidisciplinar, les agressions sexuals als campus universitaris. S’exposarà l’actual estat de coneixement respecte a les diverses formes de violència sexual, factors de risc i efectes sobre les víctimes. Tenint en compte el particular context on es produeixen, s’analitzarà també la reacció disciplinària de les Universitats i les possibles conseqüències penals.

També es presentaran diverses iniciatives sobre prevenció i detecció d'aquests abusos, així com els canals de denúncia i suport, sent el tracte i la consideració per a les víctimes una prioritat ineludible.

Per més informació consultar la pàgina web

CONGRÉS INTERNACIONAL DONES I PROFESSIONS JURÍDIQUES. ABSÈNCIES I PRESÈNCIES.

Les professions jurídiques han estat particularment lligades a l'exercici i visibilització del poder social, i serveixen per gestionar els àmbits de la legalitat i la il·legalitat, i per tant, els àmbits del control i del càstig. La circumstància que les dones tinguessin denegat l'accés als estudis jurídics hi ha les professions jurídiques significava que quedaven fora de l'exercici d'aquest control, mentre que la limitació de la seva capacitat d'obrar, paral·lela a aquestes restriccions en el seu accés al treball, evidenciava que eren part dels subjectes sotmesos a aquest control.

Actualment, es parla d'un increment de la presència de les dones en gairebé totes les professions jurídiques fins al punt de suggerir-se que estem davant la feminització de la justícia. Però aquesta feminització es fa als llocs bàsics, no als de responsabilitat. Tot i els canvis que va portar l'arribada de la democràcia, les dones juristes segueixen afrontant l'estereotip de la seva menor racionalitat i fiabilitat tècnica, i de la seva conformació biològica per a la cura de l'espècie, pel que són elles les que continuen estant més afectades pels problemes derivats de la conciliació de la vida laboral i familiar.

A l'efecte d'aquest congrés, entendrem per professions jurídiques aquelles que exigeixen titulació en estudis jurídics superiors per al seu exercici, com la judicatura, la fiscalia, l'advocacia, la procura, l'advocacia, registres i notaries, o la docència i investigació en Dret en universitats.

Per més informació consultar pàgina web.

Beques, premis i ajuts

PREMIS EQUIT@T

Des dels Estudis d'Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) treballen per fomentar la participació de les dones en l'àmbit tecnològic de les TIC i aconseguir una major presència tant en el món acadèmic com professional. L'ambiciós objectiu final és arribar a l'equitat de gènere en el sector TIC; i per això, des de la universitat Oberta de Catalunya duen a terme diverses accions per apropar les TIC a la societat en general i en l'educació en particular.

Aquest any convoquen la quarta edició del Premi EQUIT@T amb la intenció de promocionar l'equitat de gènere en les TIC, en l'àmbit geogràfic d'Espanya i Iberoamèrica.

En un àmbit de coneixement en què la presència femenina és encara minoritària i on sovint queda difuminada, aquesta distinció pretén premiar iniciatives que tinguin la finalitat de generar activitats i mostrar bones pràctiques per ajudar a construir l'equilibri de gènere en els estudis i en les professions TIC. En concret, en aquesta edició es premiaran dues modalitats:

Modalitat professional: Accions i programes per promoure l'equitat de gènere en les carreres professionals i acadèmiques relacionades amb les TIC.

Modalitat formativa: Accions i programes d'èxit, tant d'institucions com de persones físiques, per a promoure l'equitat de gènere en els estudis TIC de l'educació secundària no obligatòria.

Per més informació consultar pàgina web.

III PREMI DE PERIODISME MARÍA LUZ MORALES.

La Fundació Catalunya La Pedrera i l’Observatori Cultural de Gènere, amb el suport del Diari ARA, convoquen el III Premi de Periodisme María Luz Morales en honor a la prestigiosa escriptora i periodista cultural que va ser la primera dona directora d’un diari d’abast nacional a l’Estat Espanyol.

El premi té per objectiu incentivar treballs periodístics que versin sobre l’apoderament de les dones i els feminismes en qualsevol dels seus vessants, i consistirà en:

El Premi María Luz Morales té especial interès a premiar treballs originals, que facin propostes en clau positiva i amb visió de futur.

Per més informació consultar pàgina web.

Altres activitats

TALLER D’AUTODEFENSA.

Amb aquest taller es pretén potenciar la seguretat física i emocional. A través de l’augment de la presa de consciència de l'espai, de la postura i de la comunicació verbal i no verbal.

Per més informació: 936.197.311

EXPOSICIÓ: TROBAR TEMPS DINS EL TEMPS. PER QUÈ LES DONES VOLEM LA REFORMA HORÀRIA?

L'Institut Català de les Dones (ICD) i la Reforma Horària (RH) presenten l’exposició “Trobar temps dins del temps. Per què les dones volem la reforma horària?”, que introdueix la mirada feminista a les transformacions que proposa la reforma horària.

L’objectiu d’aquesta mostra divulgativa és sensibilitzar sobre la necessitat d’una millora d’organització horària des de la perspectiva de gènere i de les dones. Els panells de l’exposició son il·lustracions que de manera senzilla mostren les dades objectives i els arguments, i divulguen quins son els indicadors que marcaran que la societat avanci cap a la Reforma Horària, que ha de contribuir a:

L'exposició també analitza i visibilitza la implicació de les dones en els diferents sectors socials on la Reforma Horària té especial incidència:

Exposició cedida per l'Institut Català de les Dones, i organitzada per regidoria de Drets Civils de l'Ajuntament d'Arenys de Mar i l'Institut Català de les Dones.

TALLER AUTOCURA PER A DONES QUE VOLEN MILLORAR LES SEVES RELACIONES: "ADIÓS AMORES PERROS".

Taller vivencial on es realitzen diferents dinàmiques per afavorir el treball de les emocions i la comunicació en llibertat des d’una perspectiva de gènere i intercultural. En aquest taller es reflexiona sobre les desigualtats de gènere i es treballen les relacions de parella i l’amor romàntic, així com les diverses manifestacions de la violència masclista en les relacions personals afectives quotidianes, amb la finalitat de prevenir-les.

Per més informació: 936.197.311

CALL FOR PAPERS REVISTA INVESTIGACIONS FEMINISTES.

La revista Investigacions Feministes realitza una trucada per a la coordinació de la seva següent número monogràfic (Vol. 11, nº 2, 2020) sobre la següent temàtica: METODOLOGIES FEMINISTES.

Per més informació en el següen correu electrònic: Esta dirección de correo electrónico está siendo protegida contra los robots de spam. Necesita tener JavaScript habilitado para poder verlo. 

EXPOSICIÓ FOTÒGRAFES PIONERES A CATALUNYA.

Per incorporar el reconeixement de les experiències de les dones un punt clau és el rescat de l’obra de moltes creadores, pioneres que van innovar l’art amb la seva obra però que continuen desconegudes. Una obra de la qual no hauríem de prescindir, sinó que hauríem d’aprofitar-la socialment com a riquesa ideològica, i compartir-la.

Dins d’aquesta recuperació de la memòria, les dones fotògrafes hi juguen un paper fonamental, com a transgressores en un món que els era vedat i també com a testimonis d’una visió particular de la societat, que trobem plasmada en les seves imatges, trencadores del model patriarcal que les limitava. Les dones fotògrafes havien de competir primerament amb la seva condició femenina, i després, amb l’esforç per aconseguir la qualitat en el seu treball. Un treball que utilitzaven per fugir de les normes imposades i de la subordinació a les quals estaven condemnades, desafiant la tradicional visió que es tenia de les dones i projectant-ne una altra sense els prejudicis que ens han velat les seves aportacions a la societat.

Aquestes aportacions van revaloritzar els avenços tècnics de l’època, però sobretot van diversificar les mirades. Són imatges compromeses amb la realitat del seu temps, que no difereixen en qualitat de la dels seus companys però que han estat relegades al llarg de la història de la fotografia.

TALLER ONLINE: FEMINISME PER A PRINCIPIANTS.

Amb aquest taller volem fer una introducció al feminisme. El nostre propòsit és que totes aquelles persones que vulguin apropar-se a la història, teoria i les pràctiques feministes, puguin trobar un espai de trobada amb les claus que ens aporta el feminisme per interpretar el nostre món.

El feminisme, aquest gran impertinent, és un discurs polític que es basa en la justícia i qüestiona l'ordre establert. Una teoria i pràctica política articulada per dones que, després d'analitzar la realitat en què viuen, prenen consciència de les discriminacions que pateixen per l'única raó de ser dones i decideixen organitzar-se per acabar amb elles, per canviar la societat. Partint d'aquesta realitat, el feminisme s'articula com a filosofia política i, al mateix temps, com a moviment social. El discurs, la reflexió i la pràctica feminista comporten també una ètica i una forma d'estar al món. La presa de consciència feminista canvia, inevitablement, la vida de cadascuna de les dones que s'acosten a ell. El coneixement del feminisme interpel·la a cadascun dels homes que el coneixen. Però sobretot, i tot i tenir ja tres segles a l'esquena, el feminisme és un desconegut.

Aquesta és la raó per la qual neix aquest taller, per la convicció que és fonamental en el segle XXI conèixer la història del pensament feminista per poder interpretar les claus del món que habitem i els processos polítics i econòmics que s'estan generant.
Per què el feminisme ha estat vilipendiat i ridiculitzat? Sobre han estat els seus protagonistes? ¿Què han aportat a la societat? Qui eren les sufragistes? D'on surt el feminisme radical? A totes aquestes preguntes s'intentarà donar resposta en aquest taller.

Per més informació consultar pàgina web.

TALLER ONLINE: PIKARA MAGAZINE.

Pikara Magazine va sorgir de les xarxes de periodistes amb visió de gènere com un laboratori en el qual posar en pràctica el periodisme en el qual creiem. En els anys que portem funcionant hem anat enriquint la nostra forma d'entendre i practicar el periodisme. El feminisme ens ha ajudat a qüestionar tant els dogmes del periodisme (el principi d'objectivitat / imparcialitat, l'agenda, la figura de la font experta, la relació amb les fonts i amb els altres mitjans ...) com l'organització interna (organigrama, rols i protagonismes, horaris, cures ...). No estem soles en això, no som pioneres ni úniques. Reconeixem el llegat d'experiències anteriors i presents de comunicació feminista i també a les companyes que treballen amb perspectiva de gènere en mitjans de comunicació tradicionals i alternatius.

En aquest curs volem donar claus per incorporar una mirada feminista al periodisme de forma transversal (d'Internacional a Esports; de la tele i la ràdio al periodisme digital), volem reflexionar sobre com promoure l'apoderament de les dones (començant per les pròpies periodistes) a través de la comunicació i com despatriarcalizar els mitjans.

Per més informació consultar pàgina web.

TALLER ONLINE: PRENDRE ALÈ, LA RESPIRACIÓ COM ASSUMPTE FEMINISTA.

Aquest taller és una invitació a obrir les pròpies pràctiques respiratòries a la sorpresa, a llegir, conversar, crear, imaginar i respirar individual i col·lectivament. No es donaran instruccions en tècniques de respiració, sinó impulsos teoricopràctics que polititzen la respiració com un assumpte feminista. Els efectes corporals de factors com a gènere, sexualitats, classe, raça i diversitat funcional converteixen "em falta l'aire" en més que una metàfora. Qui respira com i quan? Com ens connecta la respiració amb el món? Qui té accés a "respirar millor"? I què té a veure la respiració amb l'accessibilitat dels espais feministes?

El taller proposa repensar el concepte de la interseccionalitat des l'alè i de manera experimental. Part del desig de potenciar les vulnerabilitats quotidianes per encaminar polítiques feministes respirables. Alhora, el taller és una invitació literal a regalar-respirs, a desaccelerar, a inspirar (es), i al exhalar el que asfixia ... almenys per moments. T'apuntes a Prendre alè?

Per més informació consultar pàgina web

TALLER ONLINE: SERIALITZADES; ACTUALITAT, FEMINISMES I MEMÒRIA A TRAVÉS DE LES SÈRIES DE TV.

T'estàs ja mossegant fins als monyons esperant les estrenes d'El conte de la criada i Big little lies? Ets una seguidora acèrrima d'aquestes dues sèries? Et ve de gust compartir un taller en línia mentre esperem els seus nous episodis? Et ve de gust treballar en grup tots els grans temes que ens proposen?

Les sèries de televisió han canviat la nostra forma de consumir cultura i s'han convertit en un dels vehicles més destacables i privilegiats per testimoniar l'actualitat.

Una de les revolucions que han propiciat les sèries més dels canvis en les pautes de consum són les noves representacions de gènere que ofereixen. Analitzar-les, deconstruirlas per a crear una genealogia seriéfila serà un dels nostres objectius, però no l'únic.

En tot aquest procés hi ha dues sèries que destaquen poderosament: El conte de la criada i Big little lies. La distopia basada en la novel·la de Margarethe Atwood i les vides de les adinerades dones de Monterrey han dinamitat les convencions de gènere en les sèries i han tingut un més que considerable impacte en l'imaginari col·lectiu,

En aquest curs proposem treballar les dues sèries just abans dels esperats estrenes de la tercera i segona temporada per debatre sobre problemes i assumptes que estan ara mateix en l'agenda feminista i en l'agenda de les dones.

Per més informació consultar pàgina web

TALLER DE TEATRE CABARET FEMINISTA. 

El teatre cabaret podria definir-se com una proposta d’humor i crítica política que ens convida a riure’ns del poder, d’aquell que ens oprimeix i discrimina. És una posada en escena que inclou diverses expressions artístiques considerades no formals, i que beu de les tradicions del teatre popular i social d’Amèrica Llatina.

El teatre cabaret feminista busca qüestionar les estructures que ens oprimeixen, sotmeten els nostres cossos i generen relacions desiguals de poder. En altres paraules, el cabaret ens invita a riure’ns ben fort del poder, a convertir l’humor i la riallada en un acte polític de resistència feminista.

Per més informació consultar el tríptic

Els llibres del Centre d'Estudis i Documentació de les Dones

Avui dediquem l'espai dels llibres del CEDD a la publicació ¿Iguales o diferentes? : género, diferencia sexual, lenguaje y educación de Carlos Lomas, publicat Barcelona: Paidós, 1999.

En les últimes dècades han anat apareixent abundants estudis i investigacions l'objecte era analitzar com en les nostres societats el poder i el saber s'han conjugat gairebé sempre en masculí i com l'androcentrisme lingüístic i cultural ha construït al llarg dels segles, i encara construeix avui dia, la discriminació de la majoria de les dones en l'espai de l'íntim, en el territori del domèstic i en l'escenari de la cosa pública.En el món de l'educació les lluites a favor de les nenes i de les adolescents han tingut un ressò tardà i insuficient encara que sigui possible constatar ja alguns indicis esperançadors. Sigui com sigui, encara estem lluny d'una escola capaç d'educar a unes i als altres sense biaixos androcentristes.

D'aquí alguns interrogants encara vigents: és l'escola una institució que fomenta la igualtat de drets entre els sexes o un escenari en el qual l'ordre simbòlic segueix sent masculí? Contribueixen els usos de la llengua a la desigualtat sociocultural de les dones? Com són les interaccions a les aules? Qui parla a qui, com, quan i de quina manera? És possible canviar l'educació sense que això afecti les asimetries de gènere?

En una conjuntura com l'actual, en què les indagacions feministes i les mediacions pedagògiques oscil·len entre l'èmfasi en la igualtat entre dones i homes i l'èmfasi en la diferència sexual, aquest llibre agrupa persones amb diferents enfocaments i trajectòries però amb una voluntat comuna d'anar construint entre totes i entre tots una educació en la qual sigui possible conjugar el dret a la diferència amb la igualtat en els drets.

 logoCEDDsied_interdisciplinari

Carrer Jaume II, 69
Centre de Cultures i Cooperació Transfronterera
Biblioteca de la Universitat de Lleida-Campus de Cappont Sala 1.1

Avui reflexionem 

Taula rodona sobre el llibre "la prostitución en el corazón del capitalismo" de Rosa Cobo.

Notícies

#TRENCAROLS, EL NOU JOC DE CARTES PER DEBATRE SOBRE LA IGUALTA DE GÈNERE.

L'objectiu és sensibilitzar sobre les situacions de discriminació que afecten les dones.

L’empresa d’economia social Apunts ha creat el joc de cartes #Trencarols, pensat per promoure la familiarització amb alguns termes que es donen dins del vocabulari de la igualtat de gènere amb la finalitat d’obrir debat sobre el feminisme, els rols de gènere i les situacions desfavorables en què es troben les dones en el dia a dia.

El #Trencarols es juga en equips de mínim dues persones cadascun, els quals han de dur a terme diferents reptes, des d'interpretar situacions fins a definir conceptes sense dir les paraules. Així, amb les 13 cartes que inclouen diversos conceptes amb les seves definicions, els participants coneixeran i debatran sobre el patriarcat, el sostre de vidre, la doble jornada o la cosificació.

El joc està pensat per compartir amb companys i companyes de feina, amistats, alumnes o familiars, i trobar un espai de reflexió comú sobre les desigualtats de gènere. Tanmateix, la funció didàctica i alhora lúdica de les cartes és una bona proposta per introduir a les criatures el vocabulari de gènere i educar-les des de la igualtat.

[Font: Ara.cat]

Segueix-nos!

Centre d'Igualtat d'Oportunitats i Promoció de les Dones Dolors Piera 

Campus de Cappont (edifici polivalent)

Carrer de Jaume II, 71 (despatx 0.20)

25001 Lleida
facebook  twitter  youtube  instagram