Febrer número 166

MARTA MATA GARRIGA (1926-2006)

Neix a Barcelona el 22 de juny de 1926. Els pares són oriünds del Penedès. Josep Mata Virgili (1896-1934), hereu d'una antiga casa pagesa de Saifores, és tècnic industrial; mor en accident de treball. Àngels Garriga Martin (1898-1967), nascuda a St. Vicenç de Calders, és mestra del Patronat Escolar de l'Ajuntament de Barcelona, i després del Magisteri va fer els Estudis Normals de la Mancomunitat.

Marta Mata va al parvulari i a la primària del Grup Escolar Baixeras i del Grup Escolar Pere Vila. L’any 1937 comença el batxillerat a l'Institut-Escola del Parc de la Ciutadella. Acaba els estudis de batxillerat l’any 1943, a l'Institut Verdaguer, i inicia els de Ciències Naturals a la Universitat de Barcelona. Els ha d'interrompre a causa d’una malaltia abans d'acabar el primer curs.

L’any 1944 es trasllada a passar la convalescència a la casa familiar, Cal Mata de Saifores, en un petit poble de seixanta habitants on comença a treballar en l'educació del temps lliure dels infants.

L’any 1959 fa una primera sortida a Ginebra per estudiar el fons de llibre de text del Bureau International d’Éducation on coneix Pere Rosselló. Fa l’assessorament pedagògic de les editorials Nova Terra i La Galera, i de la revista Cavall Fort, i treballa en algunes publicacions de l'Instituto Nacional del Libro Español i de les editorials Teide i Vicens Vives. L’estiu de 1964 viu un mes al kibbutz Dvir d'Israel on coneix el seu sistema d’educació.

L’any 1965 torna a Barcelona. Amb un equip de mestres de diverses escoles, M. Antònia Canals, M. Teresa Codina, Jordi Cots, Pere Darder, Enric Lluch, Anna M. Roig, i amb el suport d'alguns pares d'alumnes d’aquestes escoles, inicia de manera clandestina l'Escola de Mestres Rosa Sensat a la qual es dedica a temps complet.

L’any 1971 participa en dues investigacions de l’Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona, i el 1972, en l’inici de l’Escola de Mestres de Sant Cugat d’aquesta Universitat, on fa cursos de Didàctica de la Llengua i de Pedagogia, de manera intermitent fins al 1977. Des del 1976 treballa unes hores setmanals a l’ICE de la UAB, en qüestions d’ensenyament del català i com a responsable d’Investigació fins al 1980.

L’any 1974 impulsa, a Rosa Sensat, la creació de la revista Perspectiva Escolar, i el 1975, la declaració de la X Escola d’Estiu: ‘Per una nova Escola Pública’. Entre 1975 i 1977 prepara la tesi doctoral sobre «Metodologia de la llengua escrita a Catalunya» que resta inacabada a causa de la seva dedicació a la política activa.

Convençuda que l’educació és una responsabilitat de la societat, de la ciutat, i que la renovació pedagògica necessita una actuació política valenta, uneix les dues facetes, l’educació i la política, en la seva trajectòria vital.

Marta Mata defensa l'educació pública entesa com a peça mestra de la millora de la societat, i el dret a l'educació, com «l'escola bona per a tots». Impulsa la creació del Patronat Municipal de Guarderies de Barcelona, l'any 1979, i també el moviment de ciutats educadores, una xarxa mundial que la porta a viatjar als Estats Units, l'Argentina, Colòmbia, Suècia, Costa Rica, Suïssa, França, Itàlia i Anglaterra.

Entre les nombroses distincions rebudes, destaquen la medalla d'Alfons X el Savi (1990), la medalla d'Or de Barcelona al Mèrit Científic (1997) i la Creu de Sant Jordi de la Generalitat de Catalunya (1997). L'any 1999 és nomenada doctora honoris causa per la UAB, distinció que posa en relleu la seva tasca com a pedagoga, la lluita per la recuperació de la memòria històrica educativa a Catalunya després de la guerra civil i la defensa de l'escola pública, democràtica i catalana. El 2000, i en representació de l'Escola de Mestres Rosa Sensat, recull el XX Premi per la Pau, i el 2001, el premi Ramon Fuster.

En acabar la dedicació a la política activa l’any 1996, oficialment jubilada i amb energia renovada, s’ocupa a posar ordre als seus escrits i a preparar publicacions sobre la seva mare, Àngels Garriga, en el centenari del seu naixement. La jubilació li dura poc temps, ja que l’atrauen nous projectes: el 2003 i 2004 crea i coordina el programa «L’escola al Fòrum Barcelona 2004» i prepara amb mestres, escriptors i historiadors l’edició d’una col·lecció de contes sobre la història del Penedès. Sense haver finalitzat aquest projecte, rep l’encàrrec, del Ministerio de Educación, de presidir el Consejo Escolar del Estado i l’accepta amb el desig de contribuir a fer real la participació en l’educació, objectiu pel qual sempre ha lluitat. Des d’aquest càrrec impulsa, entre altres accions, la creació de la revista digital Participación Educativa, renova el reglament del mateix Consejo i informa la LOE. Sense haver acabat el treball que s’havia proposat en aquesta darrera responsabilitat, mor a Barcelona el 27 de juny de 2006. 

[Font: Marta Mata]

Activitats del Centre Dolors Piera

CURS: IGUALTAT D'OPORTUNITATS ENTRE DONES I HOMES EN L'EDUCACIÓ

L'11 de febrer començarà el curs Igualtat d’oportunitats entre dones i homes: aplicació pràctica en l’educació reconegut amb 1 ECTS de matèria transversal online.

Pretenem potenciar l’assoliment de competències pedagògiques, relacionades amb la construcció social de la diferència de gènere, que serveixin com a eines per a la implementació d’estratègies de coeducació als diferents espais educatius i promoure la transformació.

Per més informació consultar pàgina web.

XIX JORNADES D'EMPRENEDORIA I INNOVACIÓ

La jornada s'emmarca dins de les conferències Dona i Emprenedoria, i aquesta concretament tracta de: SlideandSwing: crear de la teva passió una empresa.

Activitats a Lleida

ESPAI DE CREIXEMENT PERSONAL PER A DONES

El Centre Municipal d’Informació i Atenció a les Dones ofereix un espai grupal per potenciar el creixement personal, l’apoderament, l’autoestima, la gestió de les emocions i les habilitats socials, des d’una perspectiva de gènere i amb un treball integral tenint en compte totes les dimensions de la persona: social, intel·lectual, emocional, física i espiritual.

Aquest espai estarà dirigit per la psicòloga del Centre Municipal d’Informació i Atenció a les Dones i s’adreça a dones de Lleida que vulguin millorar aspectes personals mitjançant un treball dinàmic i de grup tot compartint eines, estratègies i experiències.

Per més informació consultar pàgina web.

EMPRENEDORIA FEMENINA: PROGRAMA EXECUTIVE EN METODOLOGIES AGILE PER A NO EXPERTS

No tan sols cal innovar i implementar canvis quan l’empresa o un producte o servei trontolla, més aviat, qui es manté al capdavant és perquè està en constant renovació i preveu amb antelació. Tot i que el temps empeny i, molts cops, no en disposem per poder-nos seure i avaluar. Les metodologies Agile responen al gran repte de qualsevol professional o empresa per a créixer i mantenir-se àgils enfronts als canvis.

Marta Granyó és docent a Esade i consultora en innovació d’empreses d’àmbit nacional i internacional. Autora de diversos llibres, l’últim d’ells “Vamos! Cómo aplicar la iniciativa emprenededora en la empresa y en la vida” serà una eina de consulta, inspiradora i motivadora, que veurem en finalitzar el curs.

Per més inforamció consultar la pàgina web.

DONES I CIÈNCIA: CINE-FÒRUM

L'equip d'ExperCiència i amb la col·laboració de l'ajuntament d'Algerri,han organitzat una sessió de cine-fòrum amb motiu de la celebració l'11 de febrer del dia internacional de la dona i la nena a la ciència, amb el títol: "Autisme. Diferents tipus de talents que la ciència necessita".

Per més informació consultar la pàgina web.

EXPOSICIÓ: ERRADIQUEM LA MUTILACIÓ GENITAL FEMENINA

L’exposició “Erradiquem la Mutilació Genital Femenina” l’organitza la Unitat contra la Violència sobre la Dona de la Subdelegació del Govern en col·laboració amb la Confederación de Mujeres en Igualdad, organització no governamental que agrupa al voltant de 40.00 associades a tot el país. Es tracta d’una exposició itinerant formada per 35 il·lustracions seleccionades del Primer Concurs d’Il·lustració “Campanya d’Erradicació de la Mutilació Genital Femenina” convocat l’any 2016 per la Confederació de Mujeres en Igualdad i que des de llavors ha visitat nombroses ciutats espanyoles. El cartell de l’exposició correspon al Primer Premi d’aquest concurs sota el títol “¡Es una nina¡” de la madrilenya Laura Oliver.

Aquestes 35 il·lustracions representen mitjançant l’art gràfic, el drama físic, psicològic, social, sexual i reproductiu que pateixen, segons dades d’Unicef, 3 milions de nenes i joves cada any al món con continua sent una practica arrelada en 29 països d’Àfrica i de l’Orient Mitjà. Segons l’estudi de la Fundació Wassu UAB “Mapa de la Mutilación genital Femenina (MGF) en España 2016” , Catalunya és amb unes 21.300 dones la comunitat autònoma amb més dones amb risc de patir l’ablació al ser originàries de països on la MGF encara es practica. A la província de Lleida, segons aquest mateix informe, les dones en risc es situarien al voltant de les 2.800 dones, dels quals unes 800 són menors de 14 anys.

II JORNADES de NEUROCIENTÍFIQUES 

En commemoració del Dia Internacional de les Dones i les nenes a la Ciència les professores Ester Desfilis i Lorena Medina del Departament de Medicina Experimental han organitzat les II Jornades de Neurocientífiques a la Universitat de Lleida. 

Per més informació consultar el Programa

INAUGURACIÓ: TEMPTATIVA D'INVENTARIS

L'artista visual Olga Olivera-Tabeni inaugura l'exposició fotogràfica anomenada Temptativa d’Inventaris, en la qual parla de dones invisibilitzades. Dones que per ser considerades simplement dones, diferents, serien maltractades, perseguides i algunes ajusticiades. Dones a les quals es dóna veu a través de fragments d'espais i paisatges de casa nostra.

Jornades, congressos, cursos i seminaris

CURS: POLÍTIQUES CULTURALS AMB PERSPECTIVA DE GÈNERE

En aquest curs aprendrem a identificar les diferències i desigualtats de gènere existents que provoquen que no tothom tingui accés amb igualtat de condicions a la cultura, sigui com a persona usuària o creadora.

També reflexionarem sobre les eines que es poden utilitzar per garantir la igualtat de gènere en les polítiques culturals i en les programacions culturals. Debatrem sobre les opcions que realment són aplicables en els diferents territoris i aquelles que voldríem poder implementar.

Coneixerem alguns dels projectes sobre polítiques culturals amb perspectiva de gènere que actualment s'estan portant a terme a Catalunya.

Per més informació consultar pàgina web.

XIX FEMINARI DONES LLEIDA

El feminari d'aquest any tracta sobre el "Feminismes i racisme" a càrrec de Jeanne Rolande Dacougna Minkette. Investigadora, formadora i activista feminista. Senegalesa i Donostiarra.

I CONGRÉS INTERNACIONAL SOBRE MASCULINITAT E IGUALTAT: A LA RECERCA DE BONES PRÀCTIQUES DE MASCULINITATS IGUALITÀRIES DES DE L'ÀMBIT DE LA UNIVERSITAT

Pretenem generar una trobada acadèmica, interdisciplinària, interuniversitària i internacional en sentit ampli (per a professorat, investigadors/as i alumnat) d'intercanvi de reflexions teoricoempíriques dels qui actualment es dediquen de manera directa i/o transversal a estudiar fenòmens vinculats amb la igualtat de gènere entre dones i homes i específicament amb la identitat masculina des de les seves diverses manifestacions socials.

Per més informació podeu consultar pàgina web.

CONGRÉS EUROPEU: INTERSECCIONALITAT EN LES POLÍTIQUES LOCAS; EXPERIÈNCIES, EINES I DEBATS.

El Congrés està adreçat a administracions locals, a professionals que treballen en l’àmbit de les polítiques d’igualtat, a persones d’entitats i empreses que estiguin interessades en la temàtica i al públic en general. Aquest conjuga una part teòrica amb la posada en comú d’experiències en l'aplicació de la interseccionalitat en polítiques locals de diferents països i amb tallers aplicats en diferents temàtiques relacionades amb la interseccionalitat.

Per més informació consultar pàgina web.

EXPOSICIÓ DE HILOS Y HIERRO DE PALMIRA RIUS

De la mitologia grega Hefest i Ariadna, el primer donant forma als metalls, amb rudesa, ella oferint subtilment el fil que salvarà Teseu del laberint.

Per més informació consultar la web de l'artista

CURS: INFORMES D'AVALUACIÓ DE L'IMPACTE DE GÈNERE

Curs pràctic per aprendre a avaluar quin impacte té una política, programa o servei, sigui de l'àmbit que sigui, en la igualtat de gènere. Es proporcionaran les nocions necessàries per entendre què és la igualtat de gènere i per què tota política que afecta les persones té un impacte de gènere en el territori. S'oferiran les preguntes claus per aprendre a analitzar aquest impacte de gènere i millorar el disseny de la política o servei quan es detecta que l'impacte és negatiu. Es realitzaran exercicis per aprendre a avaluar l'impacte de gènere que té tota classe de política, des d'un servei específic, a unes bases de subvencions, un premi, un concurs, etc.

Per més informació consultar pàgina web.

CURS: PER A QUÈ I COM INVESTIGAR AMB PERSPECTIVA DE GÈNERE EN EDUCACIÓ.

Aquest curs ens permet conèixer i analitzar els estudis sobre educació i gènere des d'una perspectiva qualitativa. A més d'aprendre a dissenyar una investigació basada en l'educació i en el gènere. Finalment, aprendràs Algunes possibles línies d'investigació: professorat, alumnat, famílies, espais, recursos i materials didàctics, etc.

Per més informació consultar pàgina web.

CONGRÉS: DONA CIÈNCIA I TECNOLÒGIA

La contribució de les dones a la ciència i la tecnologia ha estat tradicionalment invisibilitzada. Fins i tot en l'àmbit de la salut, malgrat tractar-se d'un espai altament feminitzat, tant la investigació com la intervenció tenen un marcat biaix androcèntric.

A tot el món, institucions privades i públiques posen en marxa iniciatives per donar visibilitat a la feina de les dones en ciència i tecnologia. Un dels elements principals que justifica aquest congrés és la voluntat de donar rellevància i valorar aquesta visibilitat a les nenes i noies en particular i a la societat en general per a així promoure les vocacions científiques i tècniques entre les futures estudiants.

Aquest congrés també vol configurar-se com una plataforma de reflexió, creació, compartició i projecció del coneixement i del talent que moltes dones aporten i faciliten en aquests àmbits tradicionalment masculinitzats o amb una preeminència masculina en el discurs i/o estructures orgàniques.

Per més informació consultar pàgina web.

CONGRÉS: PALABRA DE MUJER: ENTRE LA SUMISIÓN Y LA EMANCIPACIÓN

Aquesta trobada pretén indagar, precisament, en l'escriptura d'aquesta generació de dones, en molts casos totalment desconegudes, però que són imprescindibles per completar el panorama de la narrativa dels anys 40 i 50. Així doncs, s'analitzarà la seva producció en prosa (en les seves múltiples manifestacions), es valorarà críticament la seva particular situació en el camp literari de postguerra, així com la seva ambigua posició ideològica, entre submissió i emancipació, durant els primers anys del franquisme.

Per més informació consultar el següent document

Beques, premis i ajuts

 V EDICIÓ PREMI FOTOGRÀFIC FEMINISTA LEO PEDRICO

La fotoperiodista Leonor Pedrico va plasmar bona part de la vida política i dels canvis socioeconòmics de la ciutat de Lleida. La fotografia és una eina que permet mostrar la realitat des de l'òptica de qui dispara la càmera, en el seu cas des d'una òptica de dona progressista i feminista enmig d'un món poderosament masculinitzat.

El Grup de Dones de Lleida convoquen el V Concurs de Fotografia Feminista Leonor Pedrico per visibilitzar les dones en tots els fronts, perquè la fotografia esdevingui una eina per expressar maneres feministes de veure i viure el món. El tema escollit per la cinquena edició del concurs de fotografia feminista Leonor Pedrico és dones i llibertat, perquè des de la lluita feminista volem contribuir a denunciar la falta de llibertats individuals i col·lectives; i a la vegada fer valdre l'alliberament de les dones des del reconeixement de la seva plena sobirania per decidir-ho tot.

Per més informació contactar amb: Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la. 

Altres activitats

TALLER: LA REVOLUCIÓ MASCULINA PENDENT

Les grans qüestions sobre les quals ha posat el focus la que ja moltes denominen ‘Quarta Onada’ feminista -les aliances entre neoliberalisme i patriarcat, l'explotació dels cossos i les capacitats de les dones, les múltiples violències masclistes- ens interpel·len directament als homes. És a dir, posen en relleu més que en cap altre moment històric en com la desigualtat de gènere deriva de la triple aliança entre patriarcat (estructura de poder), masclisme (cultura) i masculinitat hegemònica (eix referencial). D'allà la necessitat que reflexionem críticament sobre la construcció de les subjectivitats masculines, així com sobre la necessitat de construir dissidències en elles.

Per més informació consultar pàgina web.

TALLER: IDENTITATS PLURISEXUALS

Les plurisexualitats tenen una complexitat superior al que pot semblar a primera vista. Quants noms hi ha per definir-les? Quantes maneres d'explicar-les? Quantes problemàtiques, quants dubtes, quantes discrepàncies, clixés i estereotips? Tot acaba en la invisibilitat d'aquestes orientacions, la seva problematització i el manteniment de les violències contra elles des de la ignorància, fins i tot dins del col·lectiu LGBT+. I dins de tot aquest galimaties ple de prejudicis, discursos, silencis, armaris i invisibilitats som les persones no monosexuales i sí plurisexuales.

Per més informació consultar pàgina web.

 II JORNADA DE SENSIBILITZACIÓ. JUSTÍCIA JUVENIL AMB PERSPECTIVA DE GÈNERE: REPTES DE LA INTERVENCIÓ

A partir del treball de col·laboració fer per la Direcció General d'Execució Penal a la comunitat i Justícia Juvenil (DGEPCJJ) i l'Institut Català de les Dones (ICD) en el marc del programa "Estimar no fa mal", l'any 2016 es va fer la I Jornada de perspectiva de gènere a justícia juvenil. Aquella jornada va posar de manifest la importància de la sensibilització i la capacitació dels equips professionals per integrar la mirada de gènere en les seves propostes i, alhora, es va emfasitzar la seva relació amb la prevenció de les relacions abusives i violentes que es poden consolidar entre adolescents.

Seguint el fil de la I Jornada, amb aquesta II Jornada es pretén obrir una mirada crítica i reflexionar sobre els significats de la igualtat i sobre la construcció social dels estereotips en relació amb el gènere.

El resultat d'aquestes reflexions ha de facilitar la transformació necessària per avançar en els plantejaments i les intervencions professionals que han d'incorporar de manera efectiva la perspectiva de gènere per garantir la igualtat.

Per més informació consultar el programa.

DIA INTERNACIONAL DE LES DONES I LES NENES A LA CIÈNCIA

Presentar les últimes dades i indicadors de la situació de les dones en la formació i professió científica a Espanya: Científiques en xifres 2017. Així mateix s'analitzarà la carrera investigadora i es presentaran diferents iniciatives que s'estan desenvolupant en l'àmbit de les vocacions STEM per a nenes i de la visibilització de les científiques i tecnòlogues, tant des de l'àmbit públic com privat, compartint bones pràctiques.

FORMACIÓ PER A LA IGUALTAT DE GÈNERE COM SUBVERSION

Pot la formació per a la igualtat de gènere ser transformadora per als professionals i els seus coneixements dominants de desenvolupament que són hostils a la realització dels drets de les dones? Com poden els formadors de gènere mantenir la seva força crítica en suport de la igualtat de gènere i, alhora, participar amb professionals del desenvolupament general? Com pot ser subversiva la formació de gènere? De què? Per aqui? Uneix-te al seminari web gratuït del Programa de desenvolupament professional per a formadors de gènere (PDPGT) per desentranyar aquestes preguntes, entre d'altres.

L'acte de formació de gènere és sovint vist com un acompliment de la forma (el "com") i el contingut (el "què"). Es tracta de la tècnica de presentació i del coneixement assumit infal·lible de l'entrenador. El coneixement del gènere hauria d'alinear-se amb els conceptes de desenvolupament dels estudiants i dipositar-se de maneres que no generin "resistència".

La formació de gènere com a "problema plantejant", en sentit freire, tracta de desestabilitzar els paràmetres i paradigmes del desenvolupament general que no afavoreixen la igualtat de gènere i la justícia de gènere. Amb aquesta comprensió, la formació de gènere és tant sobre contingut com a forma i aporta una perspectiva crítica dels conceptes de desenvolupament amb tendència masculina. Els formadors de gènere gestionen, a través de bona forma, un compromís crític amb els prejudicis inconscients dels participants (i els seus propis) que subyacen a les seves visions del món.

Durant aquest seminari, els codirectors del Programa de Desenvolupament Professional per a formadors de gènere comparteixen les seves idees sobre formació de gènere com la subversió, el que pot subvertir i com el programa s'ocupa d'aquesta agenda.

Hi ha dues sessions disponibles el dijous 12 de febrer de 2019

CALL FOR PAPERS: NÚMERO ESPECIAL MONOGRÀFIC FEMERIS

Des de l'Institut Universitari d'Estudis de Gènere de la Universitat Carlos III de Madrid tenim el plaer d'informar-lo que l'Associació Espanyola de Dret del Treball i de la Seguretat Social (AEDTSS) i "Femeris. Revista Multidisciplinària d'Estudis de Gènere" signarà aviat un conveni de col·laboració en virtut del qual, cada any, es publicarà un número monogràfic sobre Dret del Treball i de la Seguretat Social des de la perspectiva de gènere. Amb aquest número especial de potenciar el debat al voltant de les condicions laborals i de protecció social des del prisma de la igualtat.

Per més informació consultar pàgina web.

CALL FOR PAPERS: INDEST

Des de tres grups d'investigació de la Universitat de Lleida estem duent a terme un projecte sobre la representació de la maternitat en la ficció contemporània, els resultats de la qual seran publicats en un volum monogràfic durant el 2020. Obrim una crida a col·laboracions per participar en aquesta publicació, sota les següents directrius i línies d'investigació:

L'objectiu general de la publicació és oferir un retrat de com es representen en la ficció contemporània (publicitària, literària o audiovisual) els diferents processos vinculats a la maternitat (la recerca de l'embaràs, la infertilitat, la reproducció assistida, l'adopció, l'embaràs, els avortaments, les pèrdues gestacionals o perinatals, el part, la lactància i el postpart) així com la seva construcció simbòlica. Després de segles en què aquestes etapes han estat silenciades a les obres culturals, o tractades de forma simbòlica sense incloure la subjectivitat femenina, es posarà de manifest si les reivindicacions de gènere, la producció més important de ficció i la facilitat d'accedir a continguts específics, entre altres aspectes, ha suposat una visibilitat més important d'aquests processos vinculats a la maternitat i una construcció més plural del que significa ser mare.

Així, són benvinguts els articles que abordin els següents temes:

Informacions importants a tenir en compte:

Per més informació enviar correu electrònic

QUADERNS DEL CAC

Des de tres grups d'investigació de la Universitat de Lleida estem duent a terme un projecte sobre la representació de la maternitat en la ficció contemporània, els resultats de la qual seran publicats en un volum monogràfic durant el 2020. Obrim una crida a col·laboracions per participar en aquesta publicació, sota les següents directrius i línies d'investigació:

L'objectiu general de la publicació és oferir un retrat de com es representen en la ficció contemporània (publicitària, literària o audiovisual) els diferents processos vinculats a la maternitat (la recerca de l'embaràs, la infertilitat, la reproducció assistida, l'adopció, l'embaràs, els avortaments, les pèrdues gestacionals o perinatals, el part, la lactància i el postpart) així com la seva construcció simbòlica. Després de segles en què aquestes etapes han estat silenciades a La problemàtica dels desequilibris de gènere mai ha estat tan sota escrutini com en l'actualitat i, tot i que afecta a totes les esferes (polítiques, econòmiques, socials i culturals), la de la comunicació i els mitjans ha assolit un relleu especial.

Des de Quaderns del CAC volen donar visibilitat a la recerca sobre comunicació, mitjans i gènere, per tal de contribuir a comprendre millor un fenomen de caràcter polièdric. Considerem que la incorporació de la perspectiva de gènere, de la variable "gènere" a qualsevol anàlisi sobre comunicació esdevé indispensable per tal de donar una visió no esbiaixada de la realitat.

En aquest sentit, la recerca sobre comunicació i gènere ja ha recorregut un llarg camí amb aportacions molt rellevants en les quatre darreres dècades. Les recerques sobre el rol de les dones en el sistema mediàtic i sobre la seva representació en els continguts han contribuït a cartografiar els desequilibris, les seves manifestacions i conseqüències, i han obert pas a nous enfocaments relacionats amb la complexitat del tema.

Per més informació enviar Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.

I JORNADA IGUALTAT I JUSTÍCIA

El Ministeri de Justícia celebra la seva primera jornada, dedicant dos dies a analitzar la igualtat en l'àmbit de la justícia, reptes, barreres i experiències, amb taules rodones dedicades a:

La Fundació Woman Forward participarà a la primera taula rodona: "Accés de la dona a alts càrrecs i llocs d'alta responsabilitat", que analitzarà les dificultats i barreres a les quals s'enfronten les dones per accedir a llocs de màxima responsabilitat dins el sector.

CALL FOR PAPERS: LA MATERNITAT ÉS PERSONAL I POLÍTICA; CONSTRUINT UN NOU DISCURS AL VOLTANT DE LES MATERNITATS

La maternitat constitueix una tasca exigent, interpretativa, creadora, que requereix capacitats de tot tipus. En ella es posen en joc no només sensibilitat i afecte sinó també intel·ligència i enginy. La criança planteja problemes quotidians que, encara que superficialment aparentin ser idèntics als que generacions de dones han hagut de solucionar, presenten sempre aspectes nous que demanden prendre decisions i, per tant, pensar en les solucions més adequades en un context determinat.

L'objectiu d'aquest monogràfic consisteix a analitzar el fenomen de la maternitat en tots els seus vessants (metgessa, social, demogràfica, legal, psicològica, artística, etc.) des d'una perspectiva de gènere.

Per més informació consultar la pàgina web.

Els llibres del Centre d'Estudis i Documentació de les Dones

Avui dediquem l'espai dels llibres del CEDD a la publicació Género y envejecimiento / XIX Jornadas internacionales de investigación interdisciplinar, de Pilar Folguera, publicat a l’Institut Universitari d'Estudis de la Dona, Universitat Autònoma de Madrid, 2013.

El llibre analitza, des d'una perspectiva multidisciplinària, l'impacte de l'edat i el gènere en la societat espanyola i europea, prenent com a elements d'anàlisi els factors demogràfics, històrics, biològics, psicològics, socials, polítics i econòmics. S'inclouen en aquestes pàgines els estudis dels diferents models de vellesa que s'han definit a través de la història, així com les implicacions econòmiques, socials i polítiques que té actualment el procés d'envelliment de les dones.  

logoCEDD sied_interdisciplinari

Carrer Jaume II, 69
Centre de Cultures i Cooperació Transfronterera
Biblioteca de la Universitat de Lleida-Campus de Cappont Sala 1.1

Avui reflexionem 

Aquest mes reflexionem sobre el feminisme, ja que creiem molt necessària i important la defensa de la corrent feminista, explicant al món què és, trencant prejudicis contra aquesta paraula i afavorint l'enteniment de la importància que té el feminisme per al benefici social col·lectiu.

En un vídeo de 10 minuts es presenta una història resumida dels inicis del feminisme fins a l'actualitat, dels diferents tipus de feminisme que existeixen actualment i de la desigualtat que encara és present entre homes i dones a tot el món. En aquest camí també mostra les coses que s'han aconseguit gràcies als moviments de dones.

Notícies

CRISTINA FALLARÁS, IMPULSORA #CUÉNTALO: “EL MASCLISME ESTÀ COSIT A LA MEDUL·LA DE TOTS ELS PARTITS”

L'escriptora i periodista Cristina Fallarás, és la impulsora del primer tuit amb l'etiqueta #Cuéntalo, el qual neix arran de la sentència de "La Manada". Gràcies a aquesta iniciativa s'està donant visibilitat a la violència contra la dona i l'assetjament que moltes pateixen diàriament. A través de la xarxa s'han recollit més d'un milió de testimonis. Fallarás insisteix en el fet que el problema ve de lluny i que el masclisme està instal·lat també en tots els partits polítics, tant de dretes com d'esquerres.

Així doncs, Fallarás explica que aquest tuit neix arran de llegir la relació dels fets en les actuacions del judici de 'La manada': 'Quan els cinc homes porten a la noia al portal, ella primer intenta escapar-se i després entra en xoc i es queda quieta. Ells van dir que no hi havia hagut violència en l'atac i fins i tot un dels jutges deia que es veia animo de gresca '.

Quan ella va veure la sentència en directe, es va quedar parada i de seguida va pensar com a través dels mitjans de comunicació podia plantar cara a aquest fenomen, com ho podia parar. Es va preguntar: per què uns jutges i una part enorme de la societat poden pensar això? I la resposta a aquesta pregunta va ser una raó bàsica: no es creien. És a dir, si una noia diu que 5 'armaris' i dos pertanyen a un cos de seguretat, a més 'col·locats', l'han violat, res més és creure-la. No es menteix sobre això.

La codirectora del diari 'Público', Virginia Alonso, acabava de publicar un article aquell mateix matí, arran de la sentència, que explicava que quan la van enviar a estudiar a Anglaterra, quan tenia 12 anys, estava en un autobús i un ramat de nois es van llançar a sobre tocant i ficant-li mà per sota de la roba.

A partir d'aquí se'n va adonar que ens havien furtat el relat del nostre dolor i de les nostres agressions sexuals i em vaig dir: 'explica-ho'. Hem d'explicar-ho. Així que va posar el hashtag #Cuéntalo i ho va explicar. Aquella mateixa nit 100 dones adultes estaven comptant agressions físiques i violacions. A la següent vegada que va donar un cop d'ull ja eren 10 mil dones les que havien relatat agressions sexuals que havien sofert. Al cap de 10 dies eren milions les dones que havien intervingut.

# Cuéntalo s'havia convertit en una de les grans fites de la comunicació femenina. Però el problema era que Twitter és una xarxa privada i pot esborrar el que vulgui quan vulgui. Aquell dia la periodista no dormint pensant que podria perdre aquells testimonis d'aquelles dones valentes i l'endemà va coincidir amb l'Alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, li va explicar la seva preocupació. I l'hi va prometre ajudar-la si li deia com ho havia de fer.

Aquesta notícia ha estat extreta del CCMA (Coorporació Catalana de Mitjans Audiovisuals). Per més informació sobre la notícia podeu consultar la pàgina web.

Segueix-nos!

Centre d'Igualtat d'Oportunitats i Promoció de les Dones Dolors Piera 

Campus de Cappont (edifici polivalent)

Carrer de Jaume II, 71 (despatx 0.20)

25001 Lleida
facebook  twitter  youtube  instagram